این نظام رتبهبندی برای نخستین بار در سال 2014 با رتبهبندی بیش از 850 دانشگاه، 1000 دانشکده و 5000 گروه آموزشی در 74 کشور جهان کار خود را آغاز کرد. ابتدا موضوعات مهندسی برق و الکترونیک، مکانیک و مطالعات تجاری را مورد سنجش قرار داد اما از سال بعد دامنه بررسی خود را به سایر حوزههای موضوعی نیز گسترش داد. این نظام با پشتیبانی اتحادیه اروپا و با هدایت کنسرسیومی متشکل از سازمانهایی نظیر مرکز مطالعات آموزش عالی کشورهای نروژ و آلمان، مرکز مطالعات علوم و تکنولوژی دانشگاه لیدن، انتشارات دانشگاهی الزویر و... ایجاد و پشتیبانی میشود. این نظام رتبهبندی با رویکردی چندبعدی مؤسسات آموزش عالی را رتبهبندی میکند. این ابعاد عبارتاند از آموزش و یادگیری، پژوهش، انتقال دانش، جهتگیری بینالمللی و موقعیت داخلی. با کمک دادههای ارائهشده توسط این نظام رتبهبندی، کاربران میتوانند بر اساس سنجهها و شاخصهای موردنظر خود به مقایسه دانشگاههای مختلف بپردازند. دادههای این نظام رتبهبندی از منابع مختلف تهیه و استخراج میشود، از جمله مؤسساتی که آمارهای مختلف را تهیه میکنند، پایگاههای دادههای کتابشناختی، پایگاههای ثبت اختراعات و... روش دیگر جمعآوری اطلاعات در این نظام رتبهبندی دادههای استخراجشده از بررسیهای پیمایشی سالانه و با توزیع پرسشنامه در نمونهای بالغ بر 60000 دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاههای مورد بررسی است.
|