منابع اطلاعاتی ماده خام در دست پژوهشگران هستند که با پردازش آنها دانشی نو تدوین میشود، لذا هرچه این ماده خام معتبرتر و قابل اعتمادتر باشد، در نتیجه دانشی با کیفیت بالاتر تولید خواهد شد. جستوجوی اطلاعات فرایند هدفمندی است که نیاز است پژوهشگران با ساختار آن آشنا باشند. مهارتهای سواد اطلاعاتی که با شناسایی نیازاطلاعاتی، تعریف راهکار جستوجو، بازیابی اطلاعات آغاز میشود، با ارزیابی منتقدانه اطلاعات بازیابی شده، سازماندهی و استفاده موثر از اطلاعات ادامه مییابد.
ارزیابی اطلاعات مهارت کلیدی پژوهشگران است. که به فرایند اطلاع یابی موثر سرعت و اعتبار میدهد. اطلاعات در هر قالب و ساختاری که باشند نیازمند ارزیابی هستند تا مستندترین، متناسبترین و مرتبطترین اطلاعات با نیازهای کاربران شناسایی شود. لازم به ذکر است که در ارزیابی منابع اطلاعاتی، معیارهای مختلفی وجود دارند که ممکن است دارای درجات اهمیت متفاوت باشند.
سیاهههای وارسی زیر می تواند چارچوب ذهنی مناسبی را در این رابطه برای شما ایجاد کند:
مقالههای مرتبط
|
|
|
|
|
|
|
|