فهرست‌

زبان خود را انتخاب کنید

 

 

 

علم‌سنجی دانش اندازه‌گیری علم تعریف شده است که با بررسی و کشف نظام و ساختار یک حوزه علمی به روش کمی، دستاوردهای قلمرو فکری را معین کرده و حتی خطوط احتمالی برای پیشرفت‌های بعدی را پیش‌بینی می‌کند. علم‌سنجی سعی دارد با استفاده از داده‌های کمی مربوط به تولید، توزیع و استفاده از متون علمی، علم و پژوهش علمی را توصیف و ویژگی‌های آن را مشخص کند.

فعالیت های بخش آموزش هدف‌های علم‌سنجی

شاخص‌های علم‌سنجی سه دسته هستند: معیارهای بهره‌وری که بهره‌وری پژوهشگر یا گروه پژوهشی را اندازه‌گیری می‌کند، معیارهای تأثیر که کیفیت یا عملکرد نشریات، پژوهشگران یا گروه پژوهشی را می‌سنجد و معیارهای ترکیبی که هدف این دسته از شاخص‌ها خلاصه‌کردن دو معیار بهره‌وری و تأثیر در یک عدد است. براساس معیارهای مطرح‌شده می‌توان برخی از کارکردهای مطالعات علم‌سنجی را به‌شرح زیر بیان کرد:

- ارزیابی اولویت‌ها، چشم‌اندازها و ظرفیت‌های مراکز پژوهشی و دانشگاه‌؛

- کمک به برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری علمی در تخصیص بودجه و توازن بودجه با هزینه؛

- تعیین میزان همکاری نویسندگان حوزه‌های گوناگون؛

- مطالعه ارتباطات میان رشته‌ای: روشن‌نمودن روابط میان حوزه‌های مختلف دانش، سنجش روابط میان رشته‌ای موضوعات و ارتباطات علمی؛

- ارزیابی و رتبه‌بندی انتشارات؛

- ارزیابی و سنجش عملکرد تحقیقاتی و آثار تولیدی نویسندگان، سازمان‌ها، دانشگاه‌ها، کشورها و...؛

- سنجش عملی فعالیت‌های اعضای هیئت‌علمی؛

- بررسی غیرمستقیم شیوه‌های تولید، کسب و اشاعه اطلاعات علمی؛

- اندازه‌گیری تأثیر انتشارات و رتبه‌بندی انتشارات بر اساس اهمیت آن‌ها؛

- تعیین نشریه‌های هسته، معرفی نویسندگان برتر و مقاله‌های پراستفاده؛

- شناسایی، ارزیابی و انتخاب منابع علمی در حوزه ‌های موضوعی مختلف به‌‍منظور استفاده پژوهشگران.

فعالیت های بخش آموزش فعالیت‌های بخش علم‌سنجی

برخی از فعالیت‌های این بخش در ادامه، بیان شده است:

- ارزیابی اعضای هیئت‌علمی، گروه‌ها، دانشکده‌ها، ارائۀ گزارش‌های ماهانه و سالانه از مقالات و استنادهای تولیدات علمی دانشگاه فردوسی مشهد؛

- مقایسۀ رتبۀ دانشگاه فردوسی مشهد در برخی از شاخص‌های علم‌سنجی با دیگر دانشگاه‌‎ها در پایگاه‌های معتبر علمی ملی و بین‌المللی؛

- رصد تولیدات علمی و فناوری دانشگاه؛

- گزارش وضعیت رتبه‌بندی دانشگاه‌ فردوسی مشهد در نظام‌های رتبه‌بندی ملی و بین‌المللی؛

- مطالعه در جهت شناسایی، تعریف شاخص‌های جدید در علم‌سنجی در سطح ملی و بین‌المللی؛

- گزارش شاخص‌های علم‌سنجی نشریات از پایگاه‌های استنادی معتبر؛

- معرفی اعضای‌ هیئت‌علمی که بالاترین شاخص‌های علم‌سنجی را در حوزۀ موضوعی فعالیت خود کسب کرده‌اند مانند شمار استنادات، مقالات برتر، ریسرچ‌فرانت، شاخص هرش آن‌ها؛

- ارائۀ فهرست نشریات معتبر بین‌المللی براساس پایگاه‌های اطلاعاتی معتبر بین‌المللی؛

- پاسخ‎گویی به دانشجویان، همکاران امور پژوهشی و پژوهشگران و اعضای هیئت‌علمی و راهنمایی آن‌ها در امور مربوط به جست‌وجوی اطلاعات از پایگاه‌های اطلاعاتی و نیز شناسایی مناسب‌ترین نشریۀ معتبر برای انتشار مقالات؛

- برگزاری کلاس‌ و کارگاه‌های آموزشی، به‌صورت دوره‌ای، برای دانشجویان و همکاران پژوهشی و اعضای هیئت‌علمی دربارۀ موضوعات مختلف علم‌سنجی؛

- معرفی اعضای‌ هیئت‌علمی که بالاترین شاخص‌های علم‌سنجی را در حوزۀ موضوعی فعالیت خود کسب کرده‌اند مانند شمار استنادات، مقالات برتر، ریسرچ‌فرانت، شاخص هرش آن‌ها؛

 - و... .

 

Cited Half Life Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA