فهرست‌

زبان خود را انتخاب کنید

 

 

 

 

 

 

امروزه منابع عظیم دانش بشری در قالب مجموعه‌های چاپی و الکترونیکی ذخیره و قابل بازیابی است. برای اینکه بدانیم چه پرسشی را در کدام منبع از علوم بازیابی نماییم و اینکه چگونه با بهترین شیوه به پرسش مراجعه کننده پی ببریم نیاز به منابع مرجع و همچنین دانش و خدماتی است که دانش «خدمات مرجع» و « مصاحبه مرجع» نام دارد. بخش مرجع محل نگهداری این منابع ( واژه‌نامه‌ها، دانشنامه‌ها و اصطلاحنامه‌ها و...) می‌باشد. وظیفه این بخش ارائه خدمات مرجع ازجمله پاسخ‌گویی به پرسش‌های مراجعان می‌باشد.

 ...  تازه‌های مرجع  ...

 

مرکز اطلاع‌رسانی و کتابخانه مرکزی از آغاز تاسیس، به گردآوری منابع و مجموعه‌های جهانی مرجع همت گماشت. در سال 1375 بخش مرجع با حدود1500 عنوان کتاب فارسی و لاتین کارخود را شروع نمود . این منابع در دو سالن به وسعت 200 متر به صورت مجزا نگهداری می‌شد. در سال 1391 و در آستانه انتقال کتابخانه به ساختمان فعلی، موجودی این بخش به 7000 عنوان رسید و با تجمع کتابخانه‌های واحدها در کتابخانه مرکزی منابع مرجع به 12 هزار عنوان افزایش یافت. در حال حاضر ( بهمن 1401) بخش مرجع دارای 8007 عنوان کتاب فارسی و 6315 عنوان غيرفارسي  (در قالب 16424 نسخه كتاب فارسي و 10353 نسخه كتاب غيرفارسي) است که در دو سالن با مساحت 740 متر مربع توسط يك کتابدار موضوعي مرجع اداره می‌شود.

 

 

 فعالیت های بخش آموزش فعالیت‌ها

برخی از فعالیت‌های این بخش در ذیل به طور خلاصه بیان شده است:

  • پاسخ‌گويي به سوالات ارجاعي، واقعيت‌خواه، موضوعي و پژوهش طلب ؛
  • انجام خدمات مرجع از طريق تلفن، چت و پست الكترونيكي؛
  • مشاوره و یاری به دانشجویان در انتخاب موضوع تحقیق با توجه به منابع مرجع و غیرمرجع ؛
  • همراهی و کمک به مراجعان درانجام جستجوی رایانه‌ای وموضوعی؛
  • آموزش استفاده‌كننده در جهت چگونگي استفاده از منابع مرجع ؛
  • آمادگی جهت برگزاری کلاس های "روش تحقیق" دربخش مرجع و معرفی منابع؛
  • برگزاری جلسات فردی و گروهی برای آشنایی با خدمات مرجع؛
  • آموزش كارورزان و دانشجويان كتابداري كه دروس مرجع را مي‌‌گذرانند؛
  • فعاليت گسترده در شناسايي منابع مرجع و پيشنهاد براي خريد آن؛
  • تهيه كتابچه‌های آموزشي و انواع راهنماها جهت هدايت و راهنمايي مراجعين در استفاده از منابع؛
  • معرفي منابع عمده و مهم به صورت مقاله در نشريه كتابخانه؛
  • كمك به محققين در يافتن "منابع وماخذ" جهت انجام پژوهش مورد نظر؛
  • تهيه رو گرفت و کپی از منابع درخواستي و ارسال آن؛
  • ارائه خدمات مشاوره و راهنمايي در امر تهيه منابع جهت تاسيس مراكز اطلاع‌رساني و كتابخانه‌ها؛
  • راهنمايي مراجعان در شيوه پژوهش و انجام تحقيق؛
  • وجين منابع قديمي و تكراري؛
  • دريافت پيشنهاد خريد منابع جديد و مورد نياز مراجعان به صورت حضوری، تلفنی، چت و یا پست الکترونیکی

 

ساعت کاری ساعت ارائه خدمات بخش

 

همکاران

 

محبوبه فراشباشی آستانه  (دكتري بخش مرجع) * مشاهده اطلاعات کامل...

 

 

 

 

 

گنجینه‌های اهدایی

 

بخش کتابخانه‌های اهدایی مرکز اطلاع‌رسانی و کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد ازسال 1383 درکتابخانه مرکزی احداث گردید که باتوجه به ارج معنوی اهدا و وقف اساتید ومحققین که مجموعه نفیس داشته باشند می‌توانند در این امر شرکت نمایند.

در حال حاضر این کتابخانه شامل یک مجموعه وقفی و پنج مجموعه اهدایی می‌باشد:
 
 
مجموعه وقفی استاد کاظم مدیرشانه‌چی
 
شامل 7 هزار عنوان کتاب چاپی و یک هزار و پانصد عنوان کتاب چاپ سنگی و نسخه خطی می‌باشد که در زمینه فقه در علوم اسلامی و تاریخ اسلام می‌باشد.
 
 
 مجموعه اهدایی محقق احمد محدث خراسانی
 
شامل 5 هزار عنوان کتاب چاپی و یکصد عنوان چاپ قدیمی و سنگی می‌باشد که در زمینه فقه و علوم اسلامی و تاریخ اسلام می‌باشد.
 
 
مجموعه اهدایی محقق محمدحسین فرزین- عالیه غفاری
 
شامل هشت هزار عنوان کتاب چاپی جدید و قدیم در زمینه تاریخ ادبیات ایران و جهان لحاظ گردیده.
 
تمامی این مجموعه‌ها در کتابخانه اهدایی کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی آمادگی خدمات را به مراجعین محترم را دارد.
 
مجموعه اهدایی زنده یاد دکتر محمدهادی مهدیزاده استاد پیشکسوت گروه معماری دانشگاه فردوسی مشهد
شامل 95عنوان کتاب فارسی و 10 عنوان غیرفارسی در زمینه معماری می‌باشد.

مجموعه اهدایی زنده یاد محمدتقی ساکت شاعر و دانش‌آموخته پیشکسوت دانشگاه فردوسی مشهد
شامل 251 کتاب فارسی و 7 کتاب غیرفارسی در زمینه ادبیات و تاریخ ایران می‌باشد.

مجموعه اهدایی دکترمحمود روحانی استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی مشهد و قرآن پژوه برجسته
شامل 259 جلد قرآن کریم و آثار وابسته می‌باشد.

 

  فعالیت های بخش آموزش فعالیت‌ها

 

  • راهنمایی مراجعین برای دست‌یابی به عناوین کتاب‌های چاپی شامل کتاب‌های مرجع و عمومی
  • راهنمایی مراجعین برای دست‌یابی اطلاعات به منابع اطلاعاتی چاپی شامل کتاب‌ها و نشریات و منابع مرجع
  • راهنمایی مراجعین در رابطه با جست‌وجوی منابع اطلاعاتی از طریق نرم‌افزار کتابخانه‌ای
  • در اختیار قراردادن منابع اطلاعاتی چاپی شامل کتاب‌ها و نشریات به مراجعین و عودت دادن منابع به داخل قفسه‌ها
  • آماده‌سازی منابع اطلاعاتی برای مراجعین
  • معرفی منابع موجود به مراجعین با تهیه بروشور یا بصورت حضوری در بخش