- توضیحات
- دسته: درباره ما
هدف این کمیته شناسایی نیازهای اطلاعاتی آموزشی و پژوهشی اعضای دانشگاه است که مرکز نشر، علمسنجی و کتابخانه مرکزی در راستای اهداف و رسالت خود میتواند آنها را برآورده نماید.
شرح وظایف
1. بررسی و شناسایی نیازهای اطلاعاتی آموزشی و پژوهشی اعضای دانشگاه با استفاده از روشهای مختلف مانند پرسشنامه، مصاحبه، گروهبندی، تحلیل سند و غیره.
2. آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی و مهارتهای اطلاع یابی (شامل مهارتهای شناسایی نیاز، منابع اطلاعاتی، جستجو، ارزیابی و استفاده از اطلاعات) به صورت منظم و دوره ای متناسب با نیازهای هر گروه آموزشی برای اعضای هیات علمی، دانشجویان و کارکنان
3. آموزش چگونگی استفاده از انواع منابع اطلاعاتی به صورت چاپی و الکترونیکی
4. آموزش چگونگی استفاده از انواع شیوهنامهها برای مدیریت منابع گردآوری و یا تولید شده
5. آموزش چگونگی استناددهی به شیوه استاندارد و آموزش نرمافزارهای مرتبط با آن
6. برگزاری کارگاههای آموزشی در مورد چگونگی جستجوی مجلات هسته، افراد هسته و سازمانها و نهادهای هسته در یک زمینه خاص
7. برگزاری کارگاه های آموزشی در مورد انواع روش های سنجش اثربخشی علمی مقاله ها، افراد و مجله ها (مانند IF, g-index, h-index و موارد دیگر)
8. آموزش چگونگی شناسایی مجله های مناسب و هسته در زمینه موضوعی مورد نظر هر استاد برای انتشار مقاله
9. آموزش چگونگی رویتپذیر ساختن آثار استادان در سطح ملی و جهانی
10. برگزاری کارگاههای آموزشی مختلف جهت معرفی و استفاده از پایگاههای اطلاعاتی رایگان و دسترسی آزاد برای انواع گروه های آموزشی
11. تخصيص مكاني خاص همراه با تجهيزات براي اعضاي تحصيلات تكميلي (محققان)
12. برنامهریزی، تدوین و تهیه امکانات مورد نیاز جهت برگزاری کارگاه ها، برنامهها، و دورههای آموزشی و پژوهشی.
13. جمع آوری اطلاعات لازم در زمینه نیازهای اطلاعاتی گروه های آموزشی
14. ارائه پیشنهادات و راهکارهای مناسب برای رفع نیازهای شناسایی شده (با توجه به منابع و امکانات موجود در کتابخانه مرکزی و دانشگاه)
15. برقراری همکاری و ارتباط با سایر کمیتهها، گروهها، مراکز، تشکلها و نهادهای آموزشی و پژوهشی (داخل و خارج از دانشگاه جهت تبادل اطلاعات، تجربیات، منابع و خدمات)
16. ﺗﺪوﯾﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻧﯿﺎزﺳﻨﺠﯽ ﺑﺮاي ﺗﻌﯿﯿﻦ اوﻟﻮﯾﺖﻫﺎي پژوﻫﺶ در آﻣﻮزش
- توضیحات
- دسته: درباره ما
هدف این کمیته امکان سنجی الکترونیکی کردن فعالیتهای این مرکز جهت ارائه بهتر خدمات به کاربران و تسهیل فعالیتهای هر بخش است. افزونبراین در این کمیته سیاستگذاری، تدوین فرایند دیجیتالی کردن منابع علمی دانشگاه انجام میشود.
شرح وظایف:
1. امکان سنجی الکترونیک کردن فعالیتهای مرکز نشر، علم سنجی و کتابخانه مرکزی
2. مستندسازی فرایند الکترونیکی کردن فعالیتها با همکاری معاونت منابع انسانی
3. تعامل با فاوا برای پیاده سازی فرایندهای مستندسازی شده و بازخورد در هر مرحله
4. بهبود فرایندهای سامانه سیماد و پیاده سازی آنها با همکاری فاوا
5. تعریف فرایندهای موجود در سامانه نشر و برگزاری جلسات با معاونت منابع انسانی
6. هماهنگی با فاوا جهت طراحی و پیاده سازی فرایندهای سامانه نشر
7. تعریف فرایندهای مربوطه به پیاده سازی کتابخانه دیجیتال برای انواع منابع علمی دانشگاه
8. برگزاری جلسات مستندسازی فرایندهای مربوط به کتابخانه دیجیتال با معاونت منابع انسانی
9. هماهنگی با فاوا جهت پیاده سازی کتابخانه دیجیتال و فراهم کردن بستر یکپارچه ای جهت دسترسی به منابع الکترونیکی موجود در دانشگاه
10. پیگیری اشکالات موجود در سامانه های مختلف
11. امکان سنجی جهت ایجاد سامانه های جدید مرتبط با مرکز نشر، علم سنجی و کتابخانه مرکزی
- توضیحات
- دسته: درباره ما
اهداف:
این کمیته با هدف تدوین سیاست گذاری خط مشی تامین و مجموعهسازی انواع منابع اطلاعاتی اعم از چاپی و غیرچاپی تشکیل شده است. با توجه به اینکه در سالهای اخیر تامین منابع مالی جهت تامین منابع علمی با مشکلاتی روبرو بوده است، از اینرو میبایستی این مرکز علاوهبر روشهای معمول تامین اعتبار مالی، به دنبال جذب منابع مالی به روشهای دیگر همانند شناسایی خیرین و یا دریافت هدایای مالی از افراد حقیقی و یا حقوقی باشد همچنین بایستی شناسایی منابع دسترسی آزاد و رایگان را در دستور کار خود قرار دهد.
از آنجا که رسالت اصلی کتابخانه، حمایت از برنامههای آموزشی و پژوهشی دانشگاه است. مجموعه کتابخانه باید پشتیبان موضوعات مورد تدریس و تحقیق باشد و بتواند با تحولات در برنامهها و فعالیتهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه همگام شود
وظایف:
• تدوین سیاستهای مجموعهسازی منابع چاپی و منابع الکترونیکی
براساس برنامههای درسی، برنامههای تحقیقاتی، پایاننامهها/رسالههای مصوب، آموزش متنوع دانشگاهی
• شناسایی نیازهای کاربران
شامل شناسایی نیازها براساس تجربه، نیازسنجی از طریق کانالهای ارتباطی مختلف، نیازسنجی براساس میزان رزرو منابع و ....
• انتخاب منابع
شامل انتخاب غیرمستقیم منابع، مشارکت دادن کاربران در انتخاب منابع دانشگاهی، و ...
• خرید کتاب
خرید متمرکز، خرید برنامهریزی نشده منابع، واگذارنمودن خرید کتاب به کارگزار و ...
• اهداء کتاب
دریافت کتب اهدایی، ارسال کتب اهدایی
• مبادله و همکاری با مراکز دیگر
شامل همکاری بین کتابخانهای، عقد تفاهمنامهها با سازمانها
• مدیریت و تخصیص بودجه جهت تامین منابع اطلاعاتی دانشکدهها
• تحلیل و ارزیابی مجموعه
• تحلیل و بررسی مجوز قراردادها در خصوص تامین منابع
- توضیحات
- دسته: درباره ما
مراجعه حضوری تا اطلاع ثانوی روزهای زوج ساعت 8 تا 13 (امانت و بازگشت کتاب و تسویه حساب پایاننامه)
- بدیهی است تمدید کتاب از طریق پرتال (غیرحضوری) و بر عهده عضو است. (راهنماهای تمدید/رزرو/جریمه/امانت)
- امکان استفاده از سالنهای مطالعه و سایت رایانه وجود ندارد و تردد بیمورد و توقف در مکانهای مختلف ممنوع است.
- قبل از مراجعه کتاب درخواستی را از سایت کتابخانه جستوجو کرده و عنوان، شماره بازیابی و شماره ثبت کتاب را به همراه داشته باشید.
- به منظور جلوگیری از ازدحام و شلوغی در ساعت پایانی لطفا برنامه خود را به گونهای تنظیم کنید که در ساعات ابتدایی درخواست خود را ثبت کرده باشید.
- چنانچه به هر دلیل برای مراجعه حضوری در زمانهای اعلام شده مشکل دارید، از طریق تلفنهای تماس با ما پیش از مراجعه هماهنگ کنید.
دانشجویانی که برای بازگشت کتاب، امکان مراجعه حضوری به کتابخانه را ندارند میتوانند کتابهای امانی خود را به آدرس زیر پست کنند:
مشهد میدان آزادی، پردیس دانشگاه، مرکز اطلاعرسانی و کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد
صندوق پستی: 331-91735 کدپستی: 9177948975
- توضیحات
- دسته: درباره ما
موزه محیطی کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد در لابی این مرکز قرار گرفته است. این موزه شما را با ابزارهایی که در قدیم در حرفه کتابداری مورد استفاده بوده است آشنا میکند. در زیر شما با چند نمونه از این ابزارها آشنا میشوید و برای دیدن ابزارهای بیشتر و نگاهی نزدیکتر به این موزه میتوانید فیلم تهیه شده را مشاهده کنید. تماشای این فیلم خالی از لطف نخواهد بود و این گردش مجازی به خصوص به دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی توصیه میشود. ویدئوی توضیحات درباره ابزارهای موزه
Microfilm Reader: Indus ۴۶۰۱-۱۱
Well-built and designed to last, the Indus Microfilm Reader is the most widely sold and used microfilm reader for genealogy, graduate research or doctoral research. It's particularly well suited for genealogists and family researchers; because it can handle either microfilm or microfiche, offers a large number of optional lenses from which to choose, has ۳۶۰ degree image rotation and requires very little space.
میکرو فیلم و میکروفیلم خوان (۱۸۵۹)
میکرو فیلم، عکسبرداری ذره بینی مثبت یا منفی روی فیلم است. این اصطلاح معمولا به یک ورق فیلم یا یک نوار طویل یا یک حلقه فیلم ۱۶ میلیمتری یا ۳۵ میلیمتری یا حتی ۷۰ میلیمتری که روی آن یک سلسله عکسهای ذرهبینی باشد اطلاق میگردد. طول میکروفیلم ممکن است بین ۳ تا۶۵ متر باشد. این فیلمها را با استفاده از دستگاه میکرو فیلم خوان مشاهده میکنند. در دهه ۱۳۵۰ منابع مورد نیاز کتابخانه، به صورت میکروفیلم خریداری میشد. ویدئوی توضیحات درباره ابزارهای موزه
میکروفیلم خوان
Microfiche reader
A compact size desk top microfiche reader especially designed for viewing the micro publication. A compact size desk top microfiche reader offers high level of brightness when viewing our color microfiche maps. It is equipped with dual lens and dual carrier. The dual lens capability allows the operator to locate a target area on the microfiche map by using the low magnification lens. Switching over to high magnification lens lets the target area to be observed in more detail. The dual carrier allows two microfiche maps to be loaded side by side in the same carrier.
میکروفیش و میکروفیشخوان: (۱۹۶۱)
میکرو فیش یا ریزنگار یک برگ مسطح از فیلم است که استاندارد آن ۱۴۸ در ۱۰۵ و ۱۲۵ در ۷۵ میلیمتر میباشد و روی آن تعداد زیادی صفحات به صورت عکاسی شده و به ابعاد بسیار کوچک چاپ شده است و تنها با استفاده از دستگاههای مخصوص میکروفیشخوان قابل خواندن است. نخستین ریزنگاری، توسط بنجامین رانسر در سال ۱۸۳۹ انجام شد. از میکروفیشها معمولا برای ذخیره اطلاعات در کتابخانهها به خصوص شمارههای گذشته مجلات استفاده میکنند. ویدئوی توضیحات درباره ابزارهای موزه
میکروفیشخوان: دستگاهی است که برای خواندن میکروفیشها استفاده میشود. برای اینکار، فیش را روی سطح تختی قرار میدهند و آنگاه با استفاده از عدسیهای دستگاه، آنرا بزرگنمائی میکنند. نوری که از روی این فیلم عبور میکند آنرا تماماً روی صفحه نمایش نشان میدهد. این دستگاه در دهه ۱۳۵۰ منابع مورد نیاز کتابخانه به صورت میکروفیش خریداری میشد و انواع مختلفی دارد.
Typewriter
A typewriter is a mechanical or electromechanical machine for writing in characters similar to those produced by printer's movable type by means of keyboard-operated types striking a ribbon to transfer ink or carbon impressions onto paper. Typically one character is printed on each key press. After their invention in the ۱۸۶۰s، typewriters quickly became indispensable tools for practically all writing other than personal correspondence. They were widely used by professional writers, in offices, and for business correspondence in private homes.
ماشین تحریر (۱۷۱۴)
یک ابزار معمولا مکانیکی یا الکتریکی است که به کاربر اجازه میدهد از طریق فشردن تعدادی «کلید"، نوشتههایی را روی کاغذ چاپ کند. در این شیوه از چاپ، جوهر با استفاده از فشار از روی کلیشه به کاغذ منتقل میشود. ویدئوی توضیحات درباره ابزارهای موزه
Overhead Scope
Originally used for military training, the projector later became a huge classroom hit because it allowed teachers to write their lessons on transparencies prior to class. Educators have been using projectors to integrate technology into classrooms since the late ۱۸۰۰s، and today’s projectors maintain the same basic purpose: transmitting images onto a surface. But that’s where the similarities between projectors from then and now end.
پروژکتور اورهد (۱۶۴۶)
دستگاهی است که قادر به نمایش تصاویر و مطالب به ابعاد بزرگ بر روی دیوار یا پرده میباشد. اطلاعات با ماژیک یا رواننویس بر روی ورقهای شفافی که طلق نامیده میشود نوشته و از طریق عبور نور از آن به صورت برزگ قابل رویت میباشد. این دستگاه برای ارائه مطالب در کتابخانه مورد استفاده قرار میگرفت. ویدئوی توضیحات درباره ابزارهای موزه
Gramophone record:
A tool for storing analog audio and music
صفحه گرامافون:
ابزاری برای ذخیرهسازی صدا و موسیقی به صورت آنالوگ
kardex box:
wooden or steel shelves that are made of several drawers and in each drawer are several sheets of ۱۲ x ۱۲ cm horizontally made are called kardex boxes. On each sheet, the specifications of the journal are written, and each issue of the journal or new attachment that enters the library, its information is recorded in the special sheet of that attachment
جعبه کاردکس نشریات:
به قفسههای چوبی یا فولادی که از چندین کشو درست شده و در هر کشو برگههای متعددی به اندازه ۱۲*۱۲ سانت به صورت افقی درست شده است جعبه کاردکس (kardex) میگویند. روی هر برگه مشخصات مجله را مینویسند و هر شماره از مجله یا پیایند جدیدی که به کتابخانه وارد میشود، اطلاعات آن در برگه مخصوص آن پیایند ثبت میشود. کاردکسها معمولاً برای ثبت مشخصات پیایندها به کار میروند. ویدئوی توضیحات درباره ابزارهای موزه
Card catalog Cabinet:
It is a wooden or metal box in which several drawers are installed. The list of tabs is placed in the drawers in a special way. From the front of the drawer, a moving bar with a button-like tip passes into the drawer. This bar passes through the hole of all the drawer cards and holds them in place. The card drawer is made of wood or plastic or a combination of the two. Bibliographic information of books card sorted together according to one of the librarian classifications. .
برگهدان:
یک جعبه چوبی یا فلزی است که خانهها و کشوهای متعددی در آن تعبیه شدهاست. فهرست برگهها با روش و نظم خاص در کشوها جای میگیرند. از قسمت جلوی کشو میله متحرکی که نوک آن دکمه مانند است به داخل کشو رد میشود. این میله از سوراخ تمام کارتهای کشو عبور میکند و آنها را ثابت نگاه میدارد. . کشوی کارتها، از چوب یا پلاستیک یا ترکیبی از این دو ساخته میشود. بر روی هر کارت اطلاعات کتابشناختی منابع و کتابها قرار گرفته و بر اساس یکی از ردهبندیهای کتابداری کنار هم منظم میشوند. ویدئوی توضیحات درباره ابزارهای موزه