مركز مطالعات دانشگاه علم و فناوري ليدن، فعاليت خود را در هلند از سال 2007 در زمينه ارزیابی عملكرد علمي دانشگاههاي جهان آغاز نموده است. اين موسسه سالانه 750 دانشگاه برتر جهان را بر اساس شاخصهاي علمسنجي رتبهبندي مينمايد. شاخصهاي اين نظام به دو دسته كلي شاخصهاي تأثير و همكاري تقسيم ميشوند. اطلاعات مربوط به اين شاخصها از پايگاه داده علوم (Web of Science) جمعآوري شده و نتايج سال 2014 بر اساس اطلاعات سالهاي 2009- 2012 ميباشد. اين نظام علاوه بر رتبهبندي كلي، دانشگاههاي برتر را در 7 زمينه علومشناختي و بهداشتي، علوم زيست محيطي، علوم زيستي، مهندسي و علوم كامپيوتر و رياضيات، علوم پزشكي، علوم طبيعي و علوم اجتماعي نيز معرفي مينمايد.
|
|
وبسایت
|
روششناسی
|
نظام رتبهبندي QS
|
|
نظام رتبهبندی QS از سال 2004 آغاز به کار کرده و از سال 2011 اقدام به رتبهبندی دانشگاهها به تفکیک رشته نموده است. با توجه به دشواری دسترسی به اطلاعات دانشکدهها و رشتهها در دانشگاههای کوچک، این نظام رتبهبندی شاخصهای ارزیابی خود را به شاخصهایی محدود کرده است که امکان جمعآوری آن به صورت مستقل وجود دارد.
|
|
معرفی نظام رتبهبندي وبومتريك
|
|
|
|
وب سایت |
روش شناسی |
نظام رتبهبندي 4ICU |
|
|
|
روششناسی |
نظام رتبهبندی URAP
|
|
لابراتوار تحقیقاتی رتبهبندی دانشگاهها بر اساس عملکرد آکادمیک از سال 2009 بیش از 2000 دانشگاه برتر در سراسر جهان را بر اساس معیارهای کمی و کیفی رتبهبندی کرده است. نظام URAP در سال 2013 بر اساس شش شاخص به رتبهبندی دانشگاههای سرتاسر جهان پرداخته است. این شاخصها عبارتند از: تعداد مقالات، استنادها، تعداد کل مدارک، مجموع تأثیر مجلات، مجموع تأثیر استنادی مجلات، همکاری بینالمللی
|
|