(نیازمند ویرایش محتوایی - کدگذاری CSS پس از ویرایش متن)
آیین نامه کمیته علم سنجی دانشگاه فردوسی مشهد
به منظور کمک به ارزیابی کیفیت و اثر بخشی بروندادهای علمی پژوهشی دانشگاه و ارائه مشاوره های تخصص جهت تسهیل برنامه ریزی، سیاست گذاری توسعه و آینده نگری در معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه، کمیته علم سنجی ذیل معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه با ترکیب اعضا و وظایف زیر تشکیل می شود.
مادۀ اول ترکیب اعضا
۱. معاون پژوهش و فناوری دانشگاه یا نماینده ایشان؛
. مدیر امور پژوهشی دانشگاه؛
مدیر نشر آثار علمی دانشگاه؛
۴. رئیس مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه مرکزی دانشگاه (دبیر جلسات)؛
۵. یک نفر متخصص علم سنجی از اعضای هیئت علمی گروه آموزشی علم اطلاعات و دانش شناسی؛ دو نفر کارشناس خبره علم سنجی با تایید رئیس مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه مرکزی . تبصره -۱ کمیته میتواند در صورت لزوم در جلسات خود از متخصصان صاحب نظران و کتابداران دعوت به
عمل آورد.
تبصره ۲- کمیته میتواند در صورت لزوم کارگروههای تخصصی تشکیل دهد.
مادۀ دوم. اهداف
ارائه پیشنهاد در راستای
1. ارتقای کمیت و کیفیت بروندادهای علمی دانشگاه فردوسی مشهد در راستای تحقق برنامه راهبردی
دانشگاه
و همسو با نقشه جامع علمی کشور؛
۲. شفاف سازی معیارها و فرایند ارزیابی و رتبه بندی پژوهشگران مجلات علمی و مقالات منتشر شده دانشگاه
فردوسی مشهد؛
توسعه و ارتقای الگوهای ارتباطات و همکاریهای علمی میان دانشمندان و پژوهشگران دانشگاه در سطح
درون دانشگاهی و برون دانشگاهی (ملی و بین المللی)؛
۴ ارتقای فرهنگ دانشگاه دربارۀ ارزش فعالیتهای مرتبط با علم سنجی و ارتقای رتبه دانشگاه.
ماده سوم. وظایف
کمک به سیاستگذاری و ارائه پیشنهاد در :
۱. نظارت مستمر بر پایش کمیت و کیفیت بروندادهای علمی پژوهشی دانشگاه فردوســـــى مشهد و ارائه
راهکارهای مناسب؛
۲ ارزیابی و رتبه بندی مجله های علمی دانشگاه و سایر مجله های علمی داخلی و بین المللی بر اساس روشها و شاخص های استاندارد معتبر؛
شناسایی ظرفیت های پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد در راستای توسعه و تقویت پژوهشهای مشترک گروهی، بین رشته ای و چندرشته ای؛
۴. نظارت بر درستی و یک دستی داده های فعالیتهای علمی پژوهشی دانشگاه برای ورود به پایگاه های اطلاعات علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه؛
۵. شناسایی و ارزش گذاری همایشها و مجامع ملی و بین المللی بر اساس استاندارهای معتبر ملی و بین المللی. بازنگری در شاخص های علم سنجی به منظور نرمال سازی و بومی سازی آنها در هم خوانی با سیاستها و
نیازهای دانشگاه.
مادۀ چهارم. برگزاری جلسه ها
۱. کمیته علم سنجی باید دست کم هر دو ماه یک بار جلسات خود را تشکیل دهد، همچ ن بنا به درخواس نیاز میتواند جلسات فوق العاده تشکیل دهد؛
۲. محل برگزاری کمیته، معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه است و در صورت لزوم در دیگر بخشها از جمله مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه مرکزی میتواند جلسات خود را برگزار کند؛ جلسات با حضور حداقل ۴ نفر از ۷ نفر رسمیت می یابد و تصمیمات کمیته با موافقت حداقل ۴ نفر از اعضا
حاضر در جلسه قابل تصویب است.
این آیین نامه در چهار ماده و دو تبصره در جلسه شورای مدیران معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه به تصویب رسید.
کارها و فرایندها را میتوان به سه مرحله کاری تقسیم کرد:
قبل از نمایشگاه
فرایند خرید در بازه زمانی نمایشگاه
بعد از نمایشگاه
قبل از نمایشگاه
1- هماهنگی و کارهای اداری
مراجعه به سایت ketab.ir و انتخاب لینک ثبت نام سازمانها و نهادها جهت ثبت نام اولیه در بازه زمانی اعلام شده قبل از شروع نمایشگاه.
معرفی نماینده از سوی سازمان جهت ثبت نام در سامانه bon-org.tibf.ir و بارگذاری اطلاعات درخواستی دانشگاه.
ارسال نامه کتبی سازمان جهت اعلام میزان اعتبار پیشبینی شده برای خرید کتاب و مشخصات نماینده نام اختیار سازمان شامل نام و نام خانوادگی، کد ملی و تلفن همراه.
معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پس از بررسی درخواست، درصد مشارکت معاونت را اعلام می نماید.
مراجعه به سامانه جهت اطلاع از تایید درخواست سازمان و تعیین میزان مشارکت معاونت امور فرهنگی.
واریز اعتبار پیشبینی شده مطابق با میزان اعلام شده در نامه کتبی ارسالی به حساب معرفی شده از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
بارگذاری فیش واریزی در پنل کاربری نماینده در قالب ارسال نیکت و یا ارسال از طریق پست الکترونیکی.
2- بررسی سفارشات و تهیه لیست خرید
چک و بررسی کتابهای درخواستی اعضا دانشگاه در سیستم سفارشات.
تکمیل اطلاعات کتابشناسی کتابهایی که اطلاعات بصورت ناقص ارسال شده است.
ارسال پاسخ برای درخواستهای تکراری و موجود در کتابخانه.
ارسال کتابهای جدید با اطلاعات کتابشناسی تکمیل شده برای مسئول بخش سفارشات.
بازبینی نهایی توسط مسئول بخش سفارشات و انتخاب گزینه اقدام به خرید چاپی و تهیه گزارش اکسل از سیستم.
هماهنگی با بخش مرجع و امانت کتابخانه و دریافت عناوین مورد نیاز و جلدهای کسری و یا ویرایشهای جدید.
بررسی کاتالوگهای ناشران و انتخاب عناوین جدید.
تهیه لیستی یکپارچه و اولویتبندی شده از عناوین کتابها جهت خرید از نمایشگاه.
بازه زمانی نمایشگاه
بعد از فعال شدن حساب کاربری نماینده سازمان و شارژ شدن مبلغ پول برای خرید از نمایشگاه، کارشناسان باید با در نظر گرفتن بازه زمانی برگزاری نمایشگاه بتوانند حداکثر خرید لازم را داشته باشند. مدیریت زمان، اهم و اخص کردن امور روزمره بخش سفارشات، داشتن روحیه قوی کار تیمی، سرعت و دقت از جمله معیارهای لازم در زمان خرید نمایشگاه مجازی به شمار میرود. فرایندهای این قسمت شامل موارد زیر است:
مراجعه به سایت https://book.icfi.ir و وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور نماینده سازمان که هنگام ثبت نام مشخص شده است.
جستجوی کتابهای لیست در سایت و افزودن به سبد خرید. جستجو بر اساس عنوان کتابهای فارسی، لاتین و عربی و یا کمک گرفتن از جستجوی پیشرفته که جزئیات بیشتری را می توان در فیلدهای جستجو وارد کرد. به هر سبد خرید یک کد سفارش ۹ رقمی از سایت نمایشگاه داده می شود که برای پیگیریهای بعدی کمک میکند.
چک کردن سبدهای خرید برای اطمینان از تعداد نسخهها و عناوین.
بستن سبد و تکمیل خرید.
خرید در بازه زمانی ۱۰ روزه نمایشگاه صورت میگیرد. با توجه به اینکه ممکن است برخی از کتابها تیراژ پایینی داشته باشند و زود تمام شوند، در هر روز دو تا سه سبد خرید بسته میشود.
ذخیره تصاویر کتابهای خریداری شده در حین خرید، جهت تهیه کلیپ و اطلاعرسانی به اعضای دانشگاه.
در بازه زمانی نمایشگاه، درخواستهای ارسالی اعضا به بخش سفارشات مرتب بررسی و گزارش گرفته میشود و در لیست خریدها قرار میگیرد.
بعد از نمایشگاه
تهیه خروجی اکسل از سبدهای خرید و تهیه لیستی یکپارچه از عناوین و تعداد نسخههای خریداری شده.
دریافت بستههای پستی و باز کردن بستهها.
مطابقت فاکتور کتابهای داخل هر کارتن با موجودی ارسال شده از طرف ناشران و کتابفروشان.
تطبیق کتابهای رسیده در فهرست یکپارچه کتابهای خریداری شده از نمایشگاه.
جداسازی کتابهایی که دارای اشکال است (عدم مطابقت کتاب با فاکتور و یا کسری نسخه و عنوان).
تماس با ناشران و پیگیری کتابهای کسری و مشکلدار.
آمادهسازی و ثبت کتابهای تکمیل شده و صدور قبض انبار جهت ارائه به امور مالی دانشگاه.
ارسال کتابهای ثبت و آمادهسازی شده به بخش فنی جهت فهرستنویسی.
تهیه گزارش و ارسال تیکت به پشتیبانی نمایشگاه در مورد وضعیت دریافت کتابهای خریداری شده و اعلام مشکلات بوجود آمده در مورد ناشران.
مقدمه
یکی از روشهای مجموعهسازی و تامین منابع کتابخانه، دریافت منابع اهدایی است. هدایا شامل منابعی است که داوطلبانه و بدون انتظار پاداش به کتابخانه داده میشود. عدم پرداخت وجه به اهداکننده بدین معنا نیست که درارتباط با هدایا هیچ هزینهای متوجه کتابخانه نیست. هزینههای منابع اهدایی شامل زمان صرفشده برای گزینش از میان آنها، آمادهسازی، سازماندهی، ترمیم و هزینههای حفاظت و نگهداری از آنها میباشد.
تعریف
منابع اهدایی منابعی هستند که داوطلبانه و بدون انتظار پاداش به کتابخانه داده میشوند و یکی از شیوههای مجموعهسازی درکتابخانه هاست.
هدف
منابع اهدایی، موجودی کتابخانه را قوام میبخشند، شکافهای موجود در مجموعه را پر میکنند، جایگزین برخی منابع به واسطهی آنها تهیه میشود و منابعی را در اختیار مینهند که ممکن است از طریق خرید قابل دسترس نباشند. همان معیارهایی که گزینشگر برای گزینش منابع اطلاعاتی هنگام خرید مورد توجه قرار میدهد، باید هنگام تصمیمگیری در مورد منابع اهدایی نیز مورد توجه قرار دهد. بنابراین دریافت منابع اهدایی باید براساس خطمشی مجموعهسازی صورت پذیرد.
شرایط پذیرش منابع اهدایی
با توجه به خطمشی مجموعهسازی کتابخانه مرکزی و نشر دانشگاه فردوسی مشهد، پذیرش منابع اهدایی با شرایط ذیل صورت می پذیرد:
۱. تناسب موضوعی منابع اهدایی با رشتههای تحصیلی و برنامههای پژوهشی دانشگاه؛
۲. جدید بودن تاریخ انتشار منبع که در مورد منابع علمی بهتراست تاریخ انتشار آنها بیش از ۷ سال گذشته نباشد (بجز منابع نفیس و نایاب)
۳. دارا بودن ظاهر فیزیکی مناسب و قابل استفاده بودن، لذا منابع اهدایی باید دارای ساختار قابل قبول بوده و به صورت جزوه و یا اوراق پراکنده نباشد (بجزمنابع نفیس و نایاب)
۴. تناسب منابع با جامعه دانشگاهی از نظر رده سنی، سطح خوانایی و...
تبصره: بعد از پذیرش منابع اهدایی، کتابخانه مرکزی و نشر، در خصوص آنها اختیار تام داشته و هیچ شرطی از جانب اهداکنندگان را نخواهد پذیرفت.
انواع منابع اهدایی
• منابع اهدایی توسط افراد حقیقی و حقوقی؛
• منابع اهدایی ناشران؛
• منابع اهدایی نویسندگان؛
تبصره: کتابخانه های شخصی ارزشمند پس از بررسی، با توافق بین ریاست کتابخانه و اهداکننده یا نماینده قانونی وی می تواند در قسمت مجموعههای اهدایی به صورت مجزا نگهداری شود.
شیوه دریافت منابع اهدایی
۱. اهداکننده میتواند منابع اهدایی خود را به صورت مستقیم و پس از هماهنگی با مسوول سفارشات کتابخانه به کتابخانه ارسال و یا پست نماید.
۲. اهداکننده میتواند ابتدا فهرست کاملی از منابع اهدایی خود را با ذکر مشخصات (عنوان، نویسنده، سال نشر و ویرایش) برای مسوول سفارشات کتابخانه ارسال و پس از هماهنگی، منابع انتخابی و مورد نیاز کتابخانه را ارسال نماید.
تبصره: دانشگاه هزینه حمل و نقل مجموعههای بزرگ و اهدایی که توسط کارشناس سفارشات کتابخانه ارزشمند شناخته شده، در محدوده شهر مشهد، برعهده گرفته و هزینه بستهبندی و پست در خارج از شهر مشهد را تقبل مینماید.
فهرست منابع اهدایی خود را برای هماهنگی و انتخاب نهایی به نشانی ایمیل
مقدمه
کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی با هدف نیازسنجی، گردآوری و اشاعه اطلاعات شکل گرفتهاند. بنابراین وظایف اصلی کتابخانه مرکزی و نشر دانشگاه فردوسی مشهد را میتوان به سه دسته کلی تقسیم کرد: ۱) مجموعهسازی، ۲) سازماندهی، ۳) اشاعه اطلاعات. باید توجه داشت که مجموعهسازی نخستین رکن در کتابخانههاست زیرا سایر فعالیتهای کتابخانه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر پایه مجموعهسازی شکل میگیرد.
تامین منابع اطلاعاتی به صورت درست، به موقع و متناسب با نیازهای مراجعان میتواند ضمن غنیسازی مجموعه به رفع نیاز مخاطبان کمک نموده و باعث افزایش میزان استفاده سایر مراکز و سازمانها از منابع و خدمات مجموعه از طریق امانت بین کتابخانهای گردد.
۱. رسالت و هدف
۱.۱. رسالت
رسالت اصلی کتابخانه، حمایت از برنامههای آموزشی و پژوهشی دانشگاه است. مجموعه کتابخانه باید پشتیبان موضوعات مورد تدریس و تحقیق باشد و بتواند با تحولات در برنامهها و فعالیتهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه همگام شود.
۱.۲. هدف
هدف کتابخانه تامین منابع لازم برای پاسخگویی به نیازهای آموزشی، پژوهشی و مطالعاتی دانشجویان، اعضای هیات علمی و سایر افراد استفادهکننده از کتابخانه میباشد.
۲. تعاریف
۲.۱. مجموعهسازی
مجموعهسازی عبارتست از عمل یا فرآیند نیازسنجی، انتخاب، سفارش، تهیه و دسترسپذیر ساختن محتوای منابع اطلاعاتی مورد نیاز جامعه کتابخانه از راههای خرید، مبادله یا سایر روشهای مرسوم و ارزیابی مداوم آنها
۲.۲. جامعه استفادهکننده
جامعه استفادهکننده متشکل از گروههای چهارگانه مندرج در آییننامه استفاده از منابع و خدمات کتابخانه میباشد.
۲.۳. منابع کتابخانه
منابع کتابخانه در فرآیند مجموعهسازی شامل کتابهای فارسی و لاتین چاپی و الکترونیکی، مجلات چاپی و الکترونیکی، پایگاههای اطلاعاتی و منابع دیداری- شنیداری میباشد.
۲.۴. دامنه و پوشش
کلیه منابع مورد نیاز رشتههای دایر در دانشگاه فردوسی مشهد
۳. کمیته انتخاب منابع
کمیته انتخاب متشکل از رئیس کتابخانه، مسوول و کارشناسان واحد سفارشات، مسوولین بخشهای امانت، نشریات، مرجع، اطلاعرسانی و نمایندگان گروههای آموزشی (در موارد خاص یا در صورت لزوم) میباشد.
تبصره: انتخاب نماینده هر گروه با پیشنهاد مدیر گروه آن رشته و تایید رئیس دانشکده میباشد. مسوولیت نماینده عبارتست از بررسی و تایید منابع تخصصی درخواستی از سوی دانشجویان و اعضای هیاتعلمی گروه آموزشی مربوطه، جستجو و انتخاب عناوین جدید منابع اطلاعاتی و معرفی آن به کارشناسان بخش سفارشات جهت بررسی و خرید.
۴. مسوولیت انتخاب منابع
مسوولیت اصلی انتخاب منابع با رئیس کتابخانه است که وظیفه سیاستگذاری، تدوین آییننامههای انتخاب، وجین و اهدای منابع و نظارت بر فرآیند مجموعهسازی و ارزیابی مجموعه را به کمیته انتخاب منابع واگذار مینماید. بررسی و انتخاب منابع با کمیته انتخاب و مسوولیت اجرایی آن طبق آییننامه بر عهده بخش سفارشات و فراهمآوری منابع میباشد.
۵. معیارهای انتخاب و فراهمآوری منابع
انتخاب منابع بر اساس نیازسنجی از جامعه استفادهکننده انجام میشود که به این منظور معیارهای زیر مورد توجه قرار میگیرد:
الف. معیارهای تخصصی
۱. رسالت کتابخانه
۲. بودجه تخصیص داده شده
۳. نیازهای اطلاعاتی استفادهکنندگان منطبق با رشتههای موجود در دانشگاه
۴. نیازهای اطلاعاتی گروههای پژوهشی و پژوهشکدهای فعال در دانشگاه
ب. معیارهای عمومی انتخاب منابع
۱. اعتبار نویسنده، مترجم و ناشر
۲. اعتبار علمی، صحت و روزآمد بودن اطلاعات
۳. جامعیت موضوع و عمق محتوای اثر
۴. آثار برگزیده داخلی و خارجی
۵. شکل فیزیکی و ساختار اثر
۶. فراهمآوری منابع
فراهمآوری منابع به روشهای خرید، اهدا و مبادله صورت میگیرد.
همچنین منابع دسترسی آزاد (open access) در فراهمآوری منابع مورد توجه قرار میگیرد.
۶.۱. خرید
خرید از نمایشگاههای فصلی و سالیانه کتاب (حضوری یا مجازی) از جمله نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران و یا از ناشران سطح شهر و کشور و یا کارگزاران کتاب صورت میگیرد.
۶.۲. اهدا
بخشی از منابع کتابخانه از طریق دریافت اهدا تهیه میشود. کارشناسان بخش سفارش، پس از بررسی منابع دریافتی، منابع مورد نیاز کتابخانه را انتخاب نموده و در خصوص سایر منابع مطابق دستورالعمل اهدا تصمیمگیری میشود.
۶.۳. مبادله
منابع مورد مبادله عبارتند از منابعی که با توجه به سیاست کتابخانه وجین میشوند.
کتابخانه فهرستی از منابع اطلاعاتی قابل مبادله خود را به سایر دانشگاهها و سازمانها ارسال میکند تا پس از بررسی و انتخاب اولیه در مورد چگونگی مبادله آن مذاکرات لازم صورت گیرد.
۷. انواع منابع
۷.۱. متون درسی
منابع درسی از مهمترین منابعی هستند که با توجه به نیاز مراجعان تهیه میشوند. این منابع شامل منابع درسی دانشگاهی و منابع کمک آموزشی میباشند.
- برای کتابهای درسی پر مراجعه و پر رزرو (مورد نیاز دانشجویان رشته های مختلف دانشکده ها) در هر ترم تحصیلی چندین نسخه از آن تهیه می شود.
- کتابهای درسی تالیفی (فارسی و لاتین) اعضای هیات علمی دانشگاه که توسط انتشارات غیر دانشگاه فردوسی مشهد منتشر شده است، در صورت ارائه در نمایشگاههای داخلی با تخفیف مناسب، تهیه میشود.
۷.۲. منابع مرجع
این گونه منابع با توجه به نیاز اطلاعاتی استفادهکنندگان و با پیشنهاد مسوول بخش مرجع؛ متخصصان موضوعی، دانشجویان و اعضای هیات علمی تهیه میگردد.
۷.۳. آثار مذهبی، ادبی و هنری
کتابخانه با توجه به نیازهای مطالعاتی و پژوهشی جامعه استفادهکننده و همچنین میزان بودجه و فضای کتابخانه، کتابهایی که ارتقاء سطح آگاهی، توسعه مطالعه و بهبود وضعیت زندگی فردی و اجتماعی را سبب میشوند، تهیه مینمایند.
۷.۴. مواد دیداری – شنیداری
این منابع در زمینههای مختلف آموزشی، علمی و غیره مطابق با نیازهای گروههای آموزشی و جامعه استفادهکننده از کتابخانه تهیه میشود. بدیهی است منابع تجاری، تبلیغاتی سینمایی و سرگرمی جزء موارد فوق نخواهد بود.
۷.۵. نشریات ادواری
نشریات ادواری چاپی و الکترونیکی ( پیایندها، روزنامهها و ...) بر اساس نیاز استفادهکنندگان و پیشنهاد گروههای آموزشی پس از بررسی کارشناس در بخش سفارشات تهیه میشود.
۷.۶. پایگاههای اطلاعاتی
خرید و تمدید اشتراک پایگاههای اطلاعاتی فارسی با توجه به نظر کمیته انتخاب منابع انجام میشود. در خصوص تامین پایگاههای اطلاعاتی لاتین، بر اساس سیاست دانشگاه و از طریق عضویت در کنسرسیوم و یا مذاکره مستقیم با ناشران بینالمللی و کارگزاران داخلی و با توجه به نظر کمیته تامین منابع دانشگاه تصمیمگیری میشود.
۸. سفارش و خرید کتاب
سفارش کتاب توسط دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه از طریق پورتال شخصی و مراجعه حضوری صورت میگیرد. منابع درخواستی توسط کارشناس سفارش بررسی و منابعی که نیاز به بررسی متخصص موضوعی دارد، به نماینده گروه آموزشی مربوطه ارجاع داده میشود. در نهایت فهرستی از منابع درخواستی تهیه و اعضای کمیته انتخاب، فهرست نهایی را بررسی و تایید میکنند.
۹. بودجه
شاخصهای اختصاص بودجه برای خرید کتابهای تخصصی بر اساس تعداد رشتهها و گرایشها در مقاطع مختلف تحصیلی، تعداد دانشجویان، تعداد اعضای هیاتعلمی و رشتههای تازه تاسیس در دانشگاه تعیین میگردد.
تبصره ۱: عواید کتابخانه میتواند بخشی از بودجه مورد نیاز جهت تهیه و خرید منابع را تامین کند.
تبصره ۲: جذب منابع مالی از خیرین و افراد حقیقی و حقوقی با رعایت چارچوب های تایید شده در دانشگاه
۱۰. وجین
وجین منابع بر اساس نظارت، ارزیابی و بازنگری دورهای مجموعه کتابخانه انجام میگیرد.
۱۰.۱. معیارهای وجین منابع
۱. منابع کهنه که قابل صحافی و بازسازی نیستند.
۲. ویرایشهای قبلی کتابی که ویرایش جدید آن منتشر شده باشند.
۳. نسخههای تکراری بعضی از کتابها که مورد استفاده قرار نمیگیرند.
پس از خارج نمودن این منابع از مجموعه در مراحل بعدی طبق آیین نامه تدوین شده از طرف کتابخانه مرکزی در مورد منابع تصمیم گیری میشود.
مقدمه
واحد توسعه مهارتهای سواد اطلاعاتی و هوشمصنوعی محلی برای نیازسنجی، شناسایی، گردآوری، نگهداری، سازماندهی، بازیابی و اشاعه اطلاعات منابع الکترونیکی برای جامعه دانشگاهی است.
اهداف
هدف این واحد شناسایی نیازهای جامعه دانشگاهی و فراهم کردن امکانات تامین نیازها، روزآمد سازی خدمات با تحولات جامعه و نیازهای متنوع جامعه استفاده کنندگان و نیز فراهم ساختن امکان دسترسی سریع و آسان به منابع اطلاعاتی به منظور پشتیبانی از هدفهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه است.
وظایف و خدمات قابل ارائه
- ارایه خدمات اطلاع رسانی حضوری و غیرحضوری به مراجعان
- آموزش سواد اطلاعاتی شامل کلاسهای آموزشی، تورهای آموزشی و آموزش فردی
- ارائه خدمات تحویل مدرک به مراجعان درون سازمانی و برون سازمانی
- تهیه راهنماها، دستنامهها و بستههای آموزشی
- آموزش کارورزان
- عضویت در کمیته تامین منابع الکترونیکی کتابخانه مرکزی
- مدیریت و پشتیبانی وب سایت کتابخانه مرکزی
- اشاعه گزینشی اطلاعات و خدمات آگاهی رسانی جاری از طریق انتشار خبرنامه الکترونیکی و درج در سایت کتابخانه مرکزی و ...
- مدیریت میز خدمت الکترونیکی
تذکر: خدمات فوق برای مراجعان خارج از دانشگاه بر اساس تعرفهای که ابتدای هر سال تعیین و به تایید ریاست کتابخانه میرسد، ارائه میگردد.
منابع موجود
- پایگاههای اطلاعاتی و مجلات الکترونیکی خریداری شده فارسی و لاتین
- پایگاههای دسترسی آزاد (open access)
- منابع رایگان تحت وب
استفاده کنندگان
گروههای چهارگانه مندرج در آیین نامه استفاده از منابع کتابخانه مرکزی
شرایط استفاده
استفاده از منابع اطلاعاتی مشترک دانشگاه برای جامعه دانشگاه فردوسی مشهد به صورت رایگان میباشد. هزینه منابعی که دانشگاه به آن منابع دسترسی نداشته باشد و نیاز باشد از موسساتی خارج از دانشگاه تهیه شود به عهده مراجعه کننده است.
به مراجعان خارج از دانشگاه در دو قالب خدمات ارائه میشود:
1. از طریق بستن قرارداد با سازمان (لینک قرارداد).
2. مراجعان آزاد که بر طبق تعرفه (لینک صفحه تعرفهها).
مقررات عمومی: جستجوی منابع الکترونیکی برای مراجعان خارج از دانشگاه به عهده همکاران واحد توسعه مهارتهای سواد اطلاعاتی و هوشمصنوعی است. مگر در مواردی که سیستم خالی موجود باشد و مراجعهکننده مهارت لازم در جستجوی منابع اطلاعاتی خود را داشته باشد.