فهرست‌

libwhitefum white

 

به منظور ایفای رسالت دانشگاهی در توسعه دانش و نشر آثار علمی در قالب کتاب، این آیین‌نامه با تصویب کمیسیون سیاست‌گذاری نشر کتاب به عنوان عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در مورد سیاست‌های نشر کتاب در دانشگاه فردوسی مشهد تدوین شده است.

ماده ۱

انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد نهادی است قانونی در دانشگاه فردوسی مشهد که مسئولیت مدیریت نشر آثار را بر اساس ضوابط و مقررات بر عهده دارد. نشر هرگونه اثر با نشان و فروست «دانشگاه فردوسی مشهد» انحصاراً در این انتشارات صورت خواهد پذیرفت.

ماده ۲

زمینه‌های فعالیت انتشارات دانشگاه به شرح ذیل است:

• نشر کتاب‌های درسی و کمک‌درسی دانشگاهی در همه رشته‌ها به زبان فارسی و سایر زبان‌ها

• نشر متون قدیمی معتبر و ممتاز فارسی و عربی که تصحیح انتقادی شده باشند

• نشر نسخه‌های خطی فارسی و عربی منحصربه‌فرد و ارزشمند مربوط به معارف اسلامی و تمدن و فرهنگ ایرانی، با مقدمه انتقادی و تحقیقی لازم

• نشر آثار مرجع (لغت‌نامه‌ها، کتاب‌شناسی‌ها، مجموعه اطلاعات علمی، فهرست‌ها، ...)

• نشر آثار مستخرج از طرح‌های پژوهش و فناوری و رساله دکتری

• نشر آثار ترویجی و کاربردی

ماده ۳

نشر کتاب به دو صورت چاپی و الکترونیکی قابل انجام است.

ماده ۴

انتشارات دانشگاه تنها به نشر کتاب اعضای هیأت علمی و محققان حقیقی (دارندگان مدرک دکتری در رشته تخصصی و دارای سابقه نشر علمی مرتبط به صورت مقاله یا کتاب) شاغل و بازنشسته دانشگاه فردوسی مشهد و اعضای هیأت علمی شاغل و بازنشسته دانشگاه‌های هم‌تراز با دانشگاه فردوسی مشهد (در قالب‌های درسی، کمک‌درسی، مرجع و عمومی) می‌پردازد.

تبصره ۱: برای انتشار آثار وارده، باید نمره ارزیابی کیفیت آثار از حداقل ارزش کمی تعیین‌شده، برخوردار باشند؛ در غیر این صورت امکان نشر برای این دسته از آثار وجود نخواهد داشت.

تبصره ۲: در موارد خاص در خصوص بررسی درخواست انتشار کتاب خارج از موضوع ماده ۴، در صورت شاخص بودن آثار (اثر فاخر یا نویسنده معتبر)، این آثار بعد از تشخیص خاص بودن اثر (اثر فاخر یا نویسنده معتبر) توسط مدیر نشر و کتابخانه مرکزی در کمیسیون سیاست‌گذاری نشر کتاب مطرح شده و در صورت تأیید کمیسیون مربوطه، اثر جهت فرایند نشر در دستور کار قرار خواهد گرفت.

ماده ۵

در صورت تعدد صاحبان اثر و پدیدآورنده‌ها مبنای تصمیم‌گیری در خصوص نشر با توجه به مفاد مصوبات فوق‌الذکر، وابستگی سازمانی و جایگاه پدیدآور نخست خواهد بود.

برای تمامی آثار پذیرفته‌شده برای نشر، هزینه‌های زیراستاری علمی/ تطبیقی بر عهده پدیدآورندگان است. سایر هزینه‌ها اعم از ارزیابی، ویراستاری ادبی، صفحه‌آرایی و طراحی جلد، هزینه‌های کاغذ و چاپ و ... بر عهده ناشر (دانشگاه) است.

تبصره ۱: پرداخت هزینه‌های زیراستاری علمی برای اعضای هیأت‌علمی دانشگاه فردوسی مشهد از طریق پژوهه امکان‌پذیر است.

تبصره ۲: انتخاب ویراستار و ارسال اثر به ویراستاری برعهده ناشر (دانشگاه) است.

ماده ۶

انتشار کتاب حاصل از پایان‌نامه کارشناسی ارشد در اولویت نشر انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد قرار ندارند و کتاب‌های حاصل از رساله دکتری مشروط به رعایت ماده ۴ و مطابق با دستورالعمل مربوط به چاپ رساله دکتری قابل‌بررسی خواهد بود و پارساهای سایر دانشگاه‌ها قابل‌پذیرش نیست.

ماده ۷

برای انتشار هر اثر در چاپ اول، با شمارگان ۱۰۰ نسخه و بالاتر تعداد پنج نسخه و با شمارگان کمتر از ۱۰۰ نسخه، تعداد سه نسخه و در صورت تجدید چاپ، تعداد سه نسخه به صاحبان اثر اهدا می‌شود و هیچ پرداخت وجهی تحت عنوان حق‌التألیف، حق‌الزحمه و یا هر عنوان مشابه برای کتاب‌ها با شمارگان کمتر از ۲۰۰ نسخه، به صاحبان و پدیدآورنده‌های آثار، اعم از تألیف، تصنیف، تدوین، گردآوری و ترجمه تعلق نخواهد گرفت. در خصوص فروش الکترونیکی آثار در بسترهای موردتأیید ناشر (دانشگاه)، ۴۰ درصد عواید حاصل از فروش کتاب الکترونیکی (مبالغ واریزی به حساب دانشگاه توسط کارگزار مربوط) به عنوان حق‌التألیف و حق‌الزحمه به صاحبان آثار پرداخت خواهد شد.

تبصره ۳: حق‌الزحمه صاحبان اثر برای کتاب‌ها با شمارگان ۲۰۰ نسخه و بیشتر (چاپ اول یا مجموع چاپ‌ها)، به میزان ۱۲ تا ۱۵ درصد از قیمت پشت جلد کتاب با ضرب در شمارگان کتاب، محاسبه و به نسبت مشارکت صاحبان اثر در تدوین اثر پس از فروش ۹۰ درصد شمارگان کتاب، توسط دانشگاه پرداخت می‌شود.

تبصره ۴: در خصوص کتاب‌های حاصل از رساله دکتری و طرح‌های پژوهشی درون دانشگاهی، پنج نسخه به‌عنوان حق‌الزحمه انتشار چاپی کتاب در هر نوبت از چاپ، به صاحبان اثر تحویل می‌گردد. حق‌الزحمه صاحبان اثر از عواید حاصل از فروش الکترونیکی این آثار، همانند سایر آثار ۴۰ درصد عواید حاصل از فروش کتاب الکترونیکی منظور می‌گردد.

تبصره ۵: چاپ کتاب به‌صورت سیاه‌وسفید خواهد بود (در صورت درخواست صاحبان اثر، تصاویر به‌صورت پیوست رنگی در وب‌سایت انتشارات درج خواهد شد)، بااین‌وجود، در خصوص کتاب‌هایی که بنا به شرایط خاص با درخواست صاحبان اثر و با تصمیم گروه نشر آثار علمی دانشگاه، به‌صورت رنگی (تمام‌رنگی یا بخشی رنگی) منتشر می‌شود، آثار با شمارگان ۱۰۰ نسخه و بالاتر تعداد دو نسخه و با شمارگان کمتر از ۱۰۰ نسخه، یک نسخه به صاحبان اثر اهدا می‌شود. حق‌الزحمه صاحبان این آثار در نسخ چاپی، با رعایت تبصره ۳ بین ۱۰ تا ۱۲ درصد از قیمت پشت جلد کتاب محاسبه می‌شود.

ماده ۸

تخفیف ۳۰ درصدی از بهای پشت جلد به صاحب‌اثر تعلق خواهد گرفت.

تبصره ۶: مشارکت مؤسسات پژوهشی و شرکت‌های تجاری و صنعتی معتبر و مرتبط با موضوع کتاب، مطابق با دستورالعمل مربوط امکان‌پذیر است.

ماده ۹

برای درج وابستگی سازمانی اعضای هیأت‌علمی بر روی جلد کتاب، در مرتبه علمی پایین‌تر از «استاد» از عبارت «عضو هیأت‌علمی» استفاده می‌شود.

تبصره ۷: جهت درج وابستگی سازمانی پدیدآوران، مترجمان و صاحبان آثار علمی خارج از دانشگاه فردوسی مشهد، ارائه تأییدیه رسمی سازمان یا موسسه ذی‌ربط الزامی است.

ماده ۱۰

مجموعه مقاله‌ها و مجموعه سخنرانی‌های همایش‌ها و کنفرانس‌های علمی، به‌صورت تألیف و گردآوری، در اولویت انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد قرار نمی‌گیرند.

ماده ۱۱

در موارد ابهام و یا موضوعاتی که در این آیین‌نامه صراحتاً به آن اشاره‌ای نشده است، کمیسیون سیاست‌گذاری نشر کتاب دانشگاه مرجع تصمیم‌گیری خواهد بود.

این آیین‌نامه در ۱۱ ماده و ۱۰ تبصره تدوین و در نوزدهمین جلسه کمیسیون سیاست‌گذاری نشر کتاب دانشگاه فردوسی مشهد در مورخ ۱۴۰۳/۰۸/۰۹ به تصویب رسید.